gnistans.blogg.se

Detta är tänkt som ett litet minne för mig själv men självklart är det skoj om fler vill följa min resa genom träningen och till viss del livet rent allmänt. Mest kommer bloggen handla om träning (triathlon, skidor, fotboll och styrketräning) men garanterat kommer det säkert även bli ett och annat inlägg om nå helt annat. De flesta av mina inlägg kommer ske kvällstid när jag är trött i både kropp och knopp så någon korrekturläsning lär inte ske..

Racerapport Vansbro Triathlon - Roligaste loppet någonsin!

Kategori: Träning

Tyvärr inte den snabbaste rapporten, men äntligen tar jag mig tiden att skriva :)

Lördagen den 27/6 går till historien som min första officiella Triathlontävling. 
 
Fredag 26/6 - uppladdning med rödbetsjuice och upphämtning av nya trisuiten. Införskaffade även ett mekställ till cykeln så nu kommer cykeln alltid vara i toppform till tävlingarna ;) (ska bara lära mig meka riktigt först :P )
 
Lördag morgon, klockan ställd till att ringa 06.00. Jag vaknar klockan 06.50 och får halvt panik! Fredrik ska ju hämta upp mig kl 7.15! Skickar iväg ett sms och 10 min senare knackar det på dörren.. han är alltså en kvar tidig dessutom :P
Snabbt ihopplock av det sista i packningen, går igenom packlistan och känner mig nöjd men som vanligt orolig att jag glömt något.. Jag häller lite fil och musli i en matlåda och tar med för att käka i bilen. En klase bananer hänger också med. 
Ca 7.25 rullar vi iväg, inte så illa ändå tycker jag..
 
Ca 9 är vi framme i vansbro. Lyckas parkera brevid klubbkamraterna Stefan, Annika och Hanna samt att Martin kommer strax minuten efter. Kul att heja på dom en sväng innan loppet. Rask promenad till numerlappsuthämtningen och lite spejande i mässtältet. Helt bortglömt för mig var att skaffa pluggar till mina tempopinnar! Jag hittar varken styrlinda eller pluggar i tältet så jag frågar mig fram. En bianchi kille hjälper mig och plockar loss två stycken från en av sina cyklar, situationen räddad! Tack så jättemycket Bianchi/Monark.
 
Därefter tillbaks till bilen, hämta cykel och "lådan" och bege sig till växelområdet för incheckning. Cykeln gårigenom besiktningen sånär.. Det saknas ju även en plugg i bocken!! Men lite silvertejp fixade det problemet :D Sen ställde vi in cyklarna och förberedde våra platser med utläggning av handduk, skor, rätt strumpa i rätt sko.. 
Cykeln på plats 
 
10.00 Prerace möte med Clas Björling i ca 25 min. Därefter väntan.. Fylla vattenflaskor, bajamaja och umgås med andra.. Kom fram en Instagrambekant och hejade :D Alltid roligt!
 
Ca 11.40 På med våtdräkt och ställa sig i startledet. Jag satsade på gruppen som trodde sig simma mellan 30-35 minuter. Optimist som jag är.. ;) Men även lite påverkad av de andra klubbkamraterna.. 

12.00 - Eliten hoppar i vattnet å shit vad snabbt det går!

12.03 - Dags för oss andra att hoppa i. Kallt.. Äsch! Inga problem alls! Jag simmar på! Hittar ändå ett lugn i min simning, vill inte simma för fort så jag bränner för mkt kraft till cyklingen, det är ändå där jag tror mig vara absolut starkast och kan vinna tid. 
Jag simmar kors och tvärs, har så jäkla svårt med riktningen! Men annars känns det ok! I land efter 39 minuter, helt ok tid! Varken bra eller katastrof! 

Hygglig växing, ca 4-5 minuter. Upp på cykeln, kommer ca 100 meter.. "NUMMERLAPPEN?!?!" Aaah.. den sitter i bocken! Stannar till och sätter på mig nummerlappen :D
Cyklar vidare, kommer på att jag måste starta klockan.. och cykeldatorn! Jaja, tur jag har fokus på det fysiska före det tekniska :D 
Tappar någon placering i början av cyklingen, skitsurt att behöva sakta in när man blir omkörd! Jag vill ju trampa på ännu mer! Får avvakta tills det är lugnt bakom mig..

Cyklingen känns tung! Trött i nacken och ryggen ganska snabbt.. tror det även kändes lite i rumpan.. Tänker till: "Positiva tankar Johan" "Jag är stark, jag är pigg och jag är uthålligare än många andra".
Det hjälper! Jag kommer in i cyklingen mer och mer och äntligen börjar jag passera några andra. 
Rundning och vända tillbaka mot vansbro efter ca 22-23 km. Strax innan vändning möter jag Martin, lite senare Stefan. Äntligen lite bekanta ryggar att jaga! Jag lyckas ganska snabbt ta mig förbi dom båda, känns bra! Mer styrka för psyket! 
Cyklingen fortsätter löpa på rätt bra! Men strax innan vansbro, ONT I MAGEN! Påmindes om vad speakern sa strax innnan loppet: "En del brukar få ont i magen av sportdryck, då brukar det vara bra att dricka vatten en stund och så går det över". Jag tar till mig av tipset och vid vändningen i Vansbro kastar jag mina tomma vattenflaskor och tar emot en ny med vatten och en ny med sportdryck. (Bianchi flaskor, snygga! Men passar skit till min cykel...)
Andra varvet löper på bra, jag känner att jag fortsätter ta mig framåt placeringsmässigt. Möter dock ganska tidigt ledaren i loppet, tänker "Hur fan är det möjligt att han redan ligger ca 4 mil före mig?!" men cyklar vidare. Kul att nu få köra om en hel del motionärer, de som började 15 minuter senare än oss i tävlingsklass. Bra för psyket även detta :)
Allt rullar på bra iallafall, inga större smärtor i kroppen, känns gött! 
Kommer in mot Vansbro, omkörningsförbud över bron. Killen framför mig hoppar ur skon och börjar fippla för att få i foten igen. Vi tappar massa fart! Störande som fan när man inte får köra förbi! Klantarsel!
In till växling igen. Det går rätt snabbt, ca 2 min
 
Kör igång löpningen, känns helt okej. Depå ganska snabbt, tar en gel och vatten. Springer vidare. Vänder om, möter snart Fredrik som cyklat som en gud! Uppskattar att han ligger 3 minuter bakom ungefär. Han ska inte få komma ikapp tänker jag. Snart möter jag även Martin och Stefan, 8-10 minuter bakom ungefär.. Måste hålla Stefan bakom mig, han är ju så sjukt bra löpare! Kan jag klara det? Tveksamt! 
Springer vidare, tar nog en gel vid varje kontroll. 
Allt flyter på väldigt bra i ca 10 km. Sen börjar det kännas lite väl mkt i höften, det hugger lixom lite vid varje fotisättning på höger sida. Måste löpa med lätta nedtramp tänker jag och försöker landa långt fram på foten, funkar skapligt men känns ändå. Håller undan skapligt för dom andra, skönt! Det här kan ju gå, jag har skapligt med energi i kroppen ändå. 
Med ca 4 km kvar så gör det jävligt ont! Bara att kriga vidare! När det vänder med ca 2,5 km kvar så möter jag ingen av dom andra, ett ljus går upp att jag nog kommer hålla undan ändå. Möter nog Stefan först, high fivar och springer vidare. Möter Fredrik, han är riktigt sliten! Jag ropar och hejar på honom! Strax därefter kommer Martin, ha ser helt ok ut! High 5 och springa vidare! Mot mål - jag kommer fixa det! Underbar känsla! Speakern ropar ut att det är det finaste löpsteget på hela dagen.. JAG ÄR I MÅL!! Vansbro Triathlon 70.3! Magiskt! Så jäkla nöjd! 

Jag står kvar i målfållan och väntar in dom andra. Stefan kommer, Martin kommer och tillslut även Fredrik. Så kul att alla vi fyra äntrade målfållan inom 10 minuter. Fredrik på bästa tid då han startade i motionsklassen. Grymt! 
 
Grymt nöjd Johan med snyggaste medaljen i samlingen!


Jag måste summera loppet som det roligaste någonsin! Grymma funktionärer över hela banan som manade på, ropade och hejade fram oss utövare. Publiken efter banan var också fantastisk! Hejarrop så det verkligen kändes som att man var just deras favorit! Det gav massa energi! Och sen den grejen att man mötte varandra både under cykling och löpning! Kul att ropa på och peppa varandra! Även det gav energi! 
Det var verkligen en toppentävling och kalasväder! Jag rekommenderar ALLA som är sugna på triathlon att ta sig dit nästa år! 
 
Nöjda finishers =)

Statistik:

Simning 1,9km - 37.57
Växling 1 - 4.21
Cykling 90 km - 2.34.27
Växling 2 - 1.47
Löpning 21km - 1.52.23
 
Total tid: 5.10.33
Placering totalt: 165
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-07-05 | 23:55:30

    Har du gjort en svensk klassiker

    Svar: Ja det har jag gjort :) Två gånger om! Nu är jag igång med den tredje :) Racerapport från Vansbrosimingen kommer snart :)
    Gnistan

  • Sofia säger:
    2015-07-06 | 08:31:55

    Helt fantastiskt bra! Min dotter satsar på att göra sin första 70.3 i Vansbro nästa år ☺ kan tänka mig att det flyter på bra där, har precis kommit hem från simningen. Dottern körde hela och jag och morsan tjej. Otroligt kul och välorganiserat ☺

    Svar: Vad roligt! Då kommer hon få göra en riktigt rolig tävling som sin första 😀
    Jag var också där och simmade i helgen 😀 jättebra arrangemang även detta 👌🏼
    Gnistan

  • Anonym säger:
    2015-07-06 | 09:32:45

    Leffe: Bra skrivet igen Johan. Du inspirerar mig verkligen till att komma med till nästa år.

    Svar: Vad roligt Leffe! Vi satsar tillsammans då 😀
    Gnistan

  • Jonas Boström säger:
    2015-07-13 | 14:00:41
    Bloggadress: http://www.racereport.se

    Hej
    Bra skrivet och bra kämpat!
    Skulle du kunna tänka dig att få denna RR publicerad på RaceReport.se?

    Kika gärna på upplägget på sidan och hör av dig om det är ok.

    Vänligen Jonas Boström

    Svar: Hej Jonas!
    Det är helt okej att publicera! Jätteroligt att du gillade referatet :) vi ses nästa år igen!
    Gnistan

  • Jonas Boström säger:
    2015-07-17 | 12:05:20
    Bloggadress: http://www.racereport.se

    Hej
    Nu är den publicerad och du hittar även en hint om detta på facebooksidan.
    Tycker du inte det ser ok ut så hör du bara av dig.

    Vänligen Jonas

    Svar: Vad roligt! Allt såg bra ut 😃
    Gnistan

Kommentera inlägget här: