gnistans.blogg.se

Detta är tänkt som ett litet minne för mig själv men självklart är det skoj om fler vill följa min resa genom träningen och till viss del livet rent allmänt. Mest kommer bloggen handla om träning (triathlon, skidor, fotboll och styrketräning) men garanterat kommer det säkert även bli ett och annat inlägg om nå helt annat. De flesta av mina inlägg kommer ske kvällstid när jag är trött i både kropp och knopp så någon korrekturläsning lär inte ske..

Vätternrundan 2015

Kategori: Träning

Hej hopp,
 
Såhär lite drygt 30 timmar efter målgång så känner jag att det är dags att sammanfatta årets äventyr i Motala.
 
Runt midnatt natten till fredag så anlände jag till Motala. Baksätena fällda och ersatta med tjockmadrass, täcke och kudde. 
 
Några timmars sömn fick jag ihop innan solen började lysa in genom fönstrena runt 6.30 tiden. Jag klev upp och tog mig ut på en promenad i den friska morgonluften, kollade av mässområdet och starten för att sist hämta ut startbevis och byta starttid. 
 
Senare under dagen passade jag på att ta en kaffe med Sandra och ännu lite senare pastalunch med Nina och Andreas. 
De senare skulle jag även lite senare ta en testtur tillsammans med och en jäkla tur var väl det.
- Du Johan, du är väl medveten om att ditt däck vobblar ganska mycket?
- Va? Nej skojar du med mig? svarade jag och tittade bak på hjulet.
Å visst gjorde det! Väldigt mycket också! Paniken spred sig lite lätt men i stort sett 50 meter längre fram såg jag en skylt med texten "Cykelservice" och en pil till vänster. 
Vi kom fram till cykelbutiken och dom tog emot cykeln direkt (lite avsides från centrum så ingen kö alls).
Det visade sig att en eker gått sönder och att det var därför det blivit så vint. Så dom rätade upp hjulet samt bytte ut den trasiga ekern och vätternrundan var räddad :)
 
Klockan ringde kl 03.00 på lördag morgon. Jag fick väl ungefär fyra timmars sömn då det var lite för mkt ljud utanför bilen när jag hade tänkt att sova. Men fyra är bättre än att cykla på natten kände jag :) 
Det mesta var redan förberett men likförbannat lyckas jag ändå känna mig lite stressad. 
Men till start var jag iallafall i skapligt god tid då jag gärna ville leta på min sub 9 grupp som jag skulle köra med. Men jag hittade inte på dom förrens vi stod i startfållan. Alla hade märkt upp hjälmen med ett lila band, det fanns inget över till mig så jag tog ett rött som jag hittade på marken (bättre än inget).
Dock var det ingen jag kände alls i gruppen så det kändes lite sådär, precis som stämningen var under tiden vi åkte. Det var gruppledaren Silva som verkade pratglad tillsammans med någon till, annars var det ganska sammanbitet tycker jag. 


Jag alldeles innan start

04.52 rullade vi iallafall iväg från Motala och påbörjade den härliga turen Runt sjön. 
Flossade armvärmare var det enda jag hade på mig utöver cykelbyxor och -tröja. Ett bra val tycker jag med facit i hand. Skönt de första milen och lätt att ta av sen när det började bli varmare. 
 
07.11 - Gyllene Uttern (Gränna). Bra rull i gruppen fram till Kullerstenarna i Gränna. Några överkörda vattenflaskor som skulle kunna lett till olyckor men alla klarade sig bra! Gruppen höll ihop även om det då och då blev lite lucka längst fram när någon ivrig drog lite för hårt. 
 
Därefter tappade vi ganska mycket av tempot. Vi låg hela tiden enbart i ett led och när jag försökte dra igång ett andra led så följde ingen efter. Lite trist tyckte jag då jag inte ville tappa mer av tempot. 
Jag hann för övrigt stanna och kissa för att på mindre än två minuter komma ikapp klungan helt av egen kraft.

Strax innan Jönköping mötte vi en motorcykel. Ingen big deal tänkte jag men bara sekunder senare så hör jag en smäll!! Inget jag kan stanna för men lite senare får jag berättat för mig att motorcykeln hade kört in i en klunga och att det hade blivit en stor hör med cyklister i olyckan. OTÄCKT! men jag har inte sett något mer om det så om någon vet mer vill jag gärna veta hur det gick!

Nåväl, vi fortsatte och det låga tempot likaså. Väl inne i Jönköping kom en något snabbare grupp och jag försökte knyta ihop vår grupp med den. Ingen respons så jag fick vänta in de andra. Efter ett kort samtal med Silva så beslutade jag att jaga ikapp den klungan och fortsätta med dom. 32,9 i snitt ner till Jönköping skulle aldrig hålla för sub9. I bästa fall sub 10 men det var inte gott nog för mig. 
Det kändes lite dumt att lämna min grupp, men det överenskomna målet var ju sub 9 och eftersom vi inte var i närheten så tycker jag ändå att jag gjorde rätt som körde vidare på egen hand. Lite senare stötte jag dessutom ihop med iallafall två till från ursprungsklungan så jag var visst inte ensam om en högre målsättning :) 

Jag kände mig vid det här laget ganska pigg, jag hade gott om vatten samt sportdryck kvar och valde därför att hoppa över det planerade stoppet vid Fagerhult där det var ganska knökat med folk! Dock svängde klungan in där och jag fick fortsätta själv.
Då pratade jag ihop mig med en kille från Fredrikshof och sen fick vi med en tredje och så körde vi lite kedja tillsammans. Men vi körde lite väl hårt, först 42, sen 40, sen 38 och sen trappade vi ner till 35. Men då hade vi redan bränt en hel del krut! Jag började få lite krampkänning och fick trycka i mig några GT tabletter snabbt. Lyckligtvis kom då en riktigt snabb (troligtvis sub8 klunga) ifatt och vi la oss i svansen och hängde med. Det är sååå skönt att ligga över 40 i snitt och inte behöva anstränga sig märkvärdigt mycket. Det är bara i uppförslut som det behövds lite mer kraft.. 
Naturligtvis vek även denna klunga av vid en egen depå och det blev endast en lite mindre klunga att hänga på i betydligt lägre tempo.. 
Men naturligtvis kom klungan ikapp oss igen lite senare. Dock var mina ben alltför trötta vid det laget och jag pallade inte att hänga med nå längre sträcka.  Jag kämpade mig med en grupp iallafall och höll mig i svansen fram till Karlsborg.
 
Det blev ett kort stopp i Karlsborg, cykeln stod nog still max 3 minuter. Tyvärr är det ju den sämsta kontrollen av dom alla då man lär svänga av några hundra meter i fel riktning och därav förlorar en del tid bara där.. Men nu var det verkligen tid för påfyll av vattenflaskor. Tre saltgurkor hann jag iallafall stoppa i mig :D

Därefter blev det en del ensamcykling. Men tre High Chaparall cyklister med följe av två tyskar blev min räddning en stund. Låt oss kalla dom Team Chaptysk.
Fram til boviken slog jag följe med dom men där så svängde dom in på kontrollen och jag var ensam igen. Jag trampade på rätt bra och hörde efter en stund mitt namn skrikar bakifrån. Det var självaste Patrik som fått span på min rygg :D Tyvärr blev det bara en kort pratstund men det var ett skönt avbrott :D
 
Inte alls långt därefter fick jag syn på en rosa Bianchicykel. Å visst var det Louise som trampade på för fullt! Det gav lite extra tändvätska att se henne, hon blev ju påkörd av en bil helgen innan och hade hon tagit sig så långt så skulle verkligen jag kunna bita ihop lite mer! Tyvärr hann jag inte mer än heja då jag redan var ikappkörd av Team Chaptysk och hade fullt sjå att hänga med dom. 
 
Men i närheten av Aspa så tappade jag ryggen på dom och fick kämpa vidare själv, lyckligtvis med lite vind  i ryggen. Men när det sedan svängde mot Hammarsundet så blev det lite jobbigt med vinden tidvis, samtidigt som den ibland gav en bra skjuts framåt. Jag krigade vidare ensam i säkert två-tre mil innan team ChapTysk återigen kom ikapp mig. Så i Medevibacken fick jag chansen att tacka dom för lite god draghjälp under en bra sträcka totalt sett :)

Vi rullade vidare och med ca 1,5 mil kvar så skulle vi hänga på en snabb grupp som susade förbi. I ett hastigt ryck av gruppen hände det som inte fåt hända.. KRAMP!! 
Insidan på båda mina lår drar ihop och jag försöker febrilt att sträcka ut musklerna. Vad hjälper det när det då drar på motsatt sida?! Jag kunde inte längre trampa! Jag fick en stor krampknut i vänster baksida så jag fick lov att försöka sträcka och massera ut den samtidigt som cykel sakta rullade framåt. Tuuungt! Men på något vis fick jag stopp på anfallet och kunde trampa vidare, om än vääääldigt lätt!
 
Några minuter senare kändes det bättre och jag kunde öka farten igen. Med facit i hand kunde jag ha tagit det lugnare för att klara sub 9 och undvika risken för mer kramp. Men jag var lite osäker på sträckan som var kvar då min gps och vätternrundans skyltar inte alls verkade stämma överens. Så jag trummade på hela vägen in i mål! 

Känslan att komma in i Motala, se att tiden är galet säker gav mig extra energi och jag fick köra om massvis med åkare som istället verkade trappa ner på tempot :D 

Jag kom i mål!! Jag hade fullbordat mitt sub 9 mål! Det trodde jag verkligen inte att jag skulle klara när jag var i Jönköping!!
 

Målgångsbild - så nöjd!!

Tack till alla som hjälpte till att dra mig! Hoppas jag hjälpte en hel del andra de sträckor jag själv fick dra! :D 
Tack även till er andra som stod ut att läsa hela vägen hit :D Som tack för det så ska ni även få lite statistik från loppet:

Körda km (enl. GPS): 298,73
Total tid: 8:48
Snitthastighet: 33,8 km/h
 
Snittpuls: 150slag/min
Pulszon 5: 20 min
Pulszon 4: 3:58 tim
Pulszon 3: 3:50 tim
Pulszon 2: 38 min
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: