gnistans.blogg.se

Detta är tänkt som ett litet minne för mig själv men självklart är det skoj om fler vill följa min resa genom träningen och till viss del livet rent allmänt. Mest kommer bloggen handla om träning (triathlon, skidor, fotboll och styrketräning) men garanterat kommer det säkert även bli ett och annat inlägg om nå helt annat. De flesta av mina inlägg kommer ske kvällstid när jag är trött i både kropp och knopp så någon korrekturläsning lär inte ske..

Tung träningsvecka och Hugo målskytt igen

Kategori: Allmänt, Cykel, Fotboll, Lagsport, Träning

Hej hopp! Nu sitter ni väl alla med spänd förväntan och inväntar Måns Zelmerlövs start i Vätternrundan? Är det förresten någon som ska se när han sjunger på tv ikväll? ;)

Puh vilket tungt cykelpass jag var ute på imorse! Klockan ringde kl 05 och efter en del slösurf på mobilen så kom jag tillslut upp och strax efter 6 rullade jag iväg. Lite lätt vind i rygger hade jag och nog förstod jag att det skulle bli lite tyngre resa hemåt från Falun. Men att det skulle bli så tungt som det blev trodde jag verkligen inte! 

Efter ganska precis 3 mil svänger man in på Uddnäsvägen och har därifrån ca 10 km in till Falu Centrum. Ganska många km av denna väg är väldigt öppen och där tog vinden verkligen emot då den blåste rakt emot mig. Troligtvis hade den ökat lite i styrka sen jag påbörjade min tur. 34 km/h hade jag snittat fram dit men nu började det snittet att sjunka rejält snabbt! På 15-20 minuter var jag redan nere i 31.. 
Efter Centrum så var det 293an som gällde och där är det många långa och sega backar att ta sig uppför. Lyckligtvis innebär ju även det att det går ungefär lika mycket nedför. 15 km kamp med en rygg som skrek att den ville hem (varför kommer senare) och ett snitt som tillslut var nere i 29.9 (oh noooo, katastrooof!!).
Som tur var så blev det bitvis grym medvind sista femman och då krävdes inga ansträngningar för att nå upp i 35-36 km/h. Väl hemma slutade snittet vid 30.1 :D Alltid skönt att komma över 30! Speciellt när det är blåsigt!
 
Härlig utsikt över Ösjön i början av turen.
 


Anledningen till den tidiga turen var att vi sedan skulle tillbaks till Falun och kolla in Hugos fotbollsmatch. 
Så 10.00 var vi på plats i Slätta och två timmar senare kunde vi belåtet åka hemåt med en 6-2 seger i bagaget :D 2-1 till slätta i halvtid var totalt orättvist men i andra halvlek vände grabbarna på steken genom att helt plötsligt börja ta lite avslut :D 
Hugo gjorde en riktigt fin lyftning över målvakten från nära håll och detta innebar 2-2. Snyggaste målet? 
Erik fick dock till en riktig fullträff och dundrade in bollen nästan från halva planen, otagbart för målvakten som annars svarade för några riktiga tv-räddningar.
 
Hugo i en duell med en slättaspelare
 
 
 
Väl hemma sen så tändes grillen för första gången iår. Muums! Kött, potatissallad och lite grillade marshmallows :D
Men sen har jag varit såååå seg resten av dagen! 
Jag kan ju utan problem gå ut och cykla i 2,3,4,5 eller varför inte sex timmar. Men det absolut mest uttröttande som finns är att lattja lite lätt med en fotboll.. Jag och hugo spelade lite under tiden jag grillade och lite efter. Men rätt vad det är så är blodsockret i botten och jag har ingen energi alls. Så blir det alltid, även när jag inte har ätit innan. Är det någon som har svar på varför så hosta gärna upp det :D

En annan anledning till tröttheten kan såklart vara att jag den här veckan har klivit upp tidigt för att träna hela fyra dagar i rad sen i onsdags. Styrketräning onsd och fredag samt cykling torsd och lörd. 
Igår gjorde jag tunga marklyft och med facit i hand var det ingen bra idé då min rygg protesterade högljutt under dagens cykelpass! (trötta muskelfästen kombinerat med träningsvärk?)

Imorgon lär det bli vilodag! Tråkigt nog fick jag tacka nej till medverkan i fotbollsmatchen borta mot Hedemora, dels av viloskäl men också då jag inte vill slänga bort min tid med barnen på massa spilltid (transport, uppvärmning/taktiksnack osv). Där går helt enkelt barnen före och vi får se till att göra något roligt tillsammans istället :D

Nu blir det knäckepizza och Eurovision! Herrå! :D
Kommentera inlägget här: